Určitě jsme již všichni slyšeli – ať již v autorizovaném servisu, hospodě u piva či četli na internetu -spoustu nesmyslů ohledně automatických převodovek. Pojďme si to tedy vyjasnit.
- “Olej v převodovce se nemění, je přece doživotní”
- “Když vyměníš olej v převodovce, tak se zničí”
- “Pouhé vypuštění a dolití oleje stačí”
- “Proplach převodovky je nebezpečný, zničí těsnění”
- “Do převodovky můžeš nalít jakýkoliv ATF olej, hlavně že je červený”
- “Pokud převodovka dobře řadí, není důvod olej měnit”
- “Když má olej tmavou barvu, musí se ihned vyměnit”
Fikce! Olej degraduje a zanáší se nečistotami. „Doživotní náplň“ znamená jen životnost v rámci záruky vozidla, ne věčnost.
Hospodská bajka! Tato bajka se zrodila kvůli tomu, že lidé mění olej až ve chvíli, kdy už je převodovka v havarijním stavu. Není to tedy vina výměny oleje, ale špatné údržby v minulosti! Pokud se olej neměnil nikdy a převodovka už má vyšší nájezd kilometrů doporučujeme kompletní proplach a přidání aditiv, případné vyčištění hydrorozvaděče/mechatorniky.
Omyl! Obyčejná výměna vymění jen 30-50% oleje. Ideální je dynamická výměna nebo-li proplach pomocí nového oleje, který odstraní starý olej z 90-98%.
Nesmysl! Proplach převodovky pomáhá odstranit starý olej a usazeniny, čímž prodlužuje životnost celého systému. Problém nastává jen tehdy, pokud už jsou těsnění a vnitřní komponenty v kritickém stavu – v takovém případě se ale převodovka rozpadne i bez proplachu.
Hloupost! Každá převodovka má svou specifikaci oleje. Použití nesprávného může způsobit špatné řazení nebo poškození vnitřních komponentů.
Blud! Olej se opotřebovává postupně. Čekat na první problémy znamená riskovat drahou opravu. Olej v motoru taky měníme pravidelně a dříve, než začne motor klepat.
Ne vždy! Barva oleje sama o sobě není jediný ukazatel jeho stavu. Některé oleje přirozeně tmavnou kvůli přísadám, zatímco jiné mohou být čiré, ale už dávno neplní svou funkci. Důležitější je zápach (přepálený olej) a jeho vlastnosti
Závěr
Mýty a fámy o výměně oleje v automatických převodovkách vedou k tomu, že řidiči údržbu zanedbávají a pak se diví drahým opravám. Pokud chcete, aby vaše převodovka fungovala spolehlivě, doporučuje se výměna oleje každých 30 000 až 60 000 km, ideálně s proplachem. Věřte odborníkům, ne hospodským bajkám!